Info
Kunstlab
een vrijplaats voor creatief begeleiderschap
Je zit stevig in je vakmanschap, je beheerst de kunde van het begeleidingswerk of trainersvak. Je verlangt ernaar om meer vrijheid te verwerven in je interventies, om naast je logica ook je anima-kant in te zetten. In deze masterclass verdiep je je vermogen om te werken met de meer onbewuste zielsinhouden, aangesloten op de tijdgeest, op zo’n manier dat het jou ook voedt en inspireert.
Door het inzetten van je eigen inspiratie – beelden, gedichten, muziek, theater, dans of film – open je een grotere leerruimte waarin de mensen waarmee je werkt zichzelf kunnen herkennen en terugvinden. Zo verruim je je gave om leerprocessen aan te wakkeren, te verdiepen en te versnellen.
Inhoud
'Kunst is de leugen die de waarheid ontmaskert.'
Pablo Picasso
We leven in een snel veranderende tijd die nieuwe en creatieve antwoorden van ons vraagt. Kunst is werk in uitvoering. Het creatieve proces nodigt uit tot experimenteren en uitproberen. En tot het naar buiten brengen van wat van binnen leeft. De uitkomst houdt een zekere onvoorspelbaarheid in. Wat het resultaat ook is, je krijgt boeiende feedback. Een parallel proces met ons vak.
In deze masterclass leer je vertrouwen op je eigen impulsen en creativiteit. Je gaat de zeggingskracht van archetypen, symbolen en muzen ervaren. Ze pogen iets collectiefs tot uitdrukking te brengen en gaan vaak voor in de tijdgeest omdat ze in staat zijn om het onbewuste te verbinden met het nog sluimerend bewustzijn. Je laat je voeden door deze universele taal om het individuele leerproces van jezelf, je cliënten en cursisten te stimuleren. Je onderzoekt hoe je zo kunt helen wat in woorden nauwelijks te vatten is. Welke verhalen, beelden of muziek je kiest als toegangspoort tot het onbenoembare. Je leert meer over de diepere betekenis van symboliek om troost en bemoediging te bieden. Of hoe je kunstwerken kunt inzetten om broodnodige confrontatie of een liefdevolle shock op te roepen bij stagnaties. En je leert om te experimenteren met werkvormen die je minder vertrouwd zijn. Met als doel om nieuwe vensters op de werkelijkheid te openen.
Actuele onderzoeksvelden
Elk van de drie blokken heeft een specifiek onderzoeksveld dat aansluit bij deze tijd:
Blok 1: een pleidooi voor resonantie
Zoals de vrij liggende snaren van een gitaar worden aan getrild door omgevingsgeluiden, zo resoneren wij mee met de tijdgeest, met de vragen van onze cliënten en cursisten en met ons achterland. Deze resonanties nemen we als direct startpunt om ingangen te vinden naar de meer onbewuste zielsinhouden. We staan stil bij het collectieve onbewuste en de betekenis en de werking van symbolen binnen dat grote veld. Je leert om de kunsten als resonantieveld te gebruiken in een tijd die een appel doet op je creatieve brein.
Blok 2: tussen de schreeuw en de stilte
De stille, naar binnen gerichte schreeuw van Munch, wie kent dit beeld niet. We onderzoeken de tussenruimte van waaruit betekenisvolle antwoorden kunnen oplichten en vernieuwing kan ontstaan. Hoe kan je leren putten uit deze zone, in vertrouwen op een volgende stap; bij uitstek een terrein waar de kunsten ons voorgaan in de leerlijn. We werken met de primaire bewegingen in relatie tot de kunsten en met de muzen als derde partner in de ontmoetingsruimte tussen begeleider en cliënt om imprints te openen en te helen.
Blok 3: De schoonheid in de chaos
Gaia, de oermoeder uit de Griekse mythologie, ontstond uit Chaos. Ze verenigde zich met de hemel, Uranus, en uit hen kwam het leven in alle facetten van licht en donker voort. Een voorbeeld van een archetype, waar we dit blok verder in duiken. We gaan op zoek naar lichtpuntjes in de chaos, die we mede zelf creëren. Chaos nodigt uit tot uitproberen en experiment. Brononderzoek naar de kunstenaar in jezelf en je creatiekracht voor helende interventies.
Voor wie
Professionals die binnen hun vakgebied als trainer, therapeut of begeleider op zoek zijn naar verdieping, versnelling en creatiekracht. Omdat deze tijd andere antwoorden dan voorheen vraagt. En professionals die zich verder willen bekwamen in het inzetten van de symbolische taal om leer- en ontwikkelingsprocessen aan te sturen. Om zo hun ambachtelijke vermogen in het werken met existentiële thema’s en dilemma’s te verfijnen en vergroten.
We gaan ervan uit dat je de driejarige opleiding in Professionele Communicatie en een vervolgopleiding hebt voltooid, of een vergelijkbaar traject buiten Phoenix Opleidingen hebt doorlopen. In het laatste geval zullen we je uitnodigen voor een instroomgesprek om de mate van aansluiting te onderzoeken.
Werkwijze
In het Kunstlab onderzoek je actuele en professionele vraagstukken op het snijvlak van identiteit en spiritualiteit. Theorie en praktijk wisselen elkaar af. Je eigen expertise inzetten en bevragen om zo te leren van en met elkaar wordt op prijs gesteld.
Je oefent met creatieve interventies in begeleiding. Je ontwikkelt of vergroot je vermogen om de meer symbolische taal toe te passen in het openen van ontmoetingsruimten, waarin de leervragen van je cliënten verdieping vinden, zowel één-op-één als in het werken met groepen. Inspiratie uit muziek, beeldende kunst, dans en theater zet je om in concrete en verassende werkvormen voor eigen gebruik.
De zes lesdagen bestaan uit drie blokken van twee dagen. Tijdens een van de opleidingsdagen bezoeken we een museum of atelier. Aanvullend krijg je voor thuis korte opdrachten mee om je muzische spier te trainen.
Toetsing
De laatste dag staat in het teken van inspiratie en integratie. In een bijzondere setting krijgt ieder de gelegenheid het verworvene op het gebied van cognitie, vaardigheid en attitude te tonen, te beleven en te integreren.
We toetsen op de volgende onderdelen:
- deelname aan de cursusdagen en bestudering van het lesmateriaal;
- kennen en kunnen hanteren van de in de opleiding aangeboden technieken;
- uitwerking van je ervaringen in een inspiratiesessie voor je medecursisten op de laatste opleidingsdag.
De opleiding wordt afgesloten met een certificaat.